Студија ПЛAНЕТА ДАДА: Историјат и поетика
Предрaга Тодоровића заснована је на савременој теоријској мисли о
књижевности, и представља једну опсежну компаративну, историјску и
поетичку презентацију дадаизма. Истовремено, аутор изводи, можемо рећи,
дефинтивно културолошко „смештање“ ДАДЕ у књижевноисторијски и
књижевнопоетички хоризонт. Указујући на дадаистичку субверзивност,
нихилизам и мултимедијалност, монографија Предрага Тодоровића
ревитализује критичку свест ДАДЕ, али и свога теоријског дискурса.
Критичку свест, у смислу развејавања свих облика (поетичке, дискурзивне)
„репресије“ уврежених естетских вредности, свој теоријски поглед
стављајући у службу дадаизма и „деконструкције“. Педантна, кохерентна и
свеобухватна, ова монографија, заједно са делима аутора која су предмет
поетичког истраживања, саму себе ставља у ред студија, све ређих у нашој
науци о књижевности, које у елементарном хуманистичком и
књижевнотеоријском смислу конституишу реалне књижевне вредности.
Историјска реконструкција ДАДЕ није само историјска, нити само
симболична (књига је написана на стогодишњицу дадаизма), колико
геокултурна. Од рођења дадаизма и првих дадаиста, аутор, поред
историјске „нарације“, геокултурно мапира ДАДУ, али истовремено отвара
њене поетичке одлике, које ће у другом делу књиге бити темељније
испитане. Држећи се устаљене и већ стратификоване теоријске логике
разумевања овог „загонетног“ авангардног покрета – протејска промена,
противуречност, алогичност, несталност, контрадикторност, дадаистичке
поетике негације, разарања устаљених уметничких кодова – аутор ДАДУ
позиционира од Цириха, Њујорка, Келна, Хановера, Париза, Шпаније,
Белгије, Русије, Југославије, Јапана. Од, дакле, историјског до
поетичког идентификовања ДАДЕ, у монографији се све више кристалише
дадаизам у свом пуном обиму и разграђује „маска“ свега што је
дадаистички улог у себи називао на други начин. Неизбежно, део о Неодади
(постдади) ове студије перспективизује дадаизам до данашњих дана, и то
као место поетичког идентитета свих варијабли модернистичке (посебно
неоавангардне) поетике, па би тако расправа о било ком облику модернизма
требало, сматра аутор, да крене од дадаизма. Усредсређена ка
субверзији, отпору, преврату, нихилирању, али заснована на деликатно
изведеном књижевно-компаративном и интерлитерарном истраживању, ова
монорафија је и више него провокативна.
(Проф. др Драган Бошковић)
БИБЛИОТЕКА КЊИЖЕВНЕ НАУКЕ
Библиотеку Књижевне науке чине колекције сврстане у оквиру Књижевне теорије и Књижевне историје. На тај начин Службени гласник попуњава огромну празнину у српском издаваштву новијег времена, која је настала после гашења фундаменталних библиотека српске културе као што су Књижевност и цивилизација, Сазвежђа, Књижевни погледи и многих других. Намера је да се објављују најзначајнија остварења светске књижевнотеоријске мисли – дела која припадају традицији а у много чему су битно одредила контекст модерне науке о књижевности, и остварења настала у новијем времену, и она која се намећу својом изузетном иновативношћу. Наравно, и оно што је модерно у српској науци о књижевности, а део је традиције, и оно што је новина чиниће ову библиотеку вишеструко занимљивом (то јест од најстаријих а значајних, па све до најновијих/најмлађих који стварају неку нову научну традицију).
ОСНИВАЧ И УРЕДНИК: Гојко Тешић
Авангарда је један од најузбудљивијих феномена књижевности и свих уметности XX века и није случајно што су проучавања и нека врста доминанте у бављењу духом европског и светског модернитета. Осим студија, монографија, расправа и тематских антологија, колекцију ће чинити и највреднија остварења авангардног пројекта; богато илустрована издања као документ о стваралачкој разуђености, иновативности, радикализму, превратништву...
ISBN 978-86-519-0400-7